Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Lätt & lagom

Av pal - 20 februari 2009 17:13

Fredagen bjuder på veckans behagligaste pass. Ett vanligt distanspass där jag tillåter mig att springa på känsla, dvs om det känns rätt så är det bara att öka farten. Inte så långt som tisdagspasset, och inte så tidigt på morgonen. Eftersom att jag i nuvarande träningsupplägg har svårt att få till backintervaller, valde jag att köra passet på en ordentligt kuperad runda. Lite backträning ska man väl ändå kunna unna sig...Rundan går på den slingriga och backiga vägen förbi Skånes djurpark som kanske någon känner till. Börjar bli van vid vinterväglaget nu. Det gick faktiskt riktigt lätt idag. Vips så hade jag sprungit 12.2 km. Tempot hamnade på hyggliga 4:23min/km. När det känns så här lätt är man (jag) ofta rätt sugen på att springa längre, typ: "Det här gick ju lite för lätt, gav det egentligen nånting? Börjar jag bli en av dessa maffetone-inspirerade, självrättfärdigande träningsgurus som hävdar att all träning som är jobbig är skadlig?". Det är lite av den ambitiöse löparens "generalfel" - då man hittat en träningsmängd/nivå som är lagom så är man ofta benägen att öka. I synnerhet på de pass som ska vara lätta. Dessa snabba mängd- och eller intensitetsökningar leder obönhörligen till sjukgymnasten och/eller förkylningsträsket, och så får man börja om igen. Jag ska inte göra samma misstag igen. God damn it. Förra gången åkte jag på hälsenekänningar och öroninflammation. Jag nöjde mig alltså med 12.2 km, och kommer, om allt går som planerat att landa kring 75km denna vecka också. Jag skulle gärna vilja öka på lite, men vet att det är riskabelt. Kroppen behöver vänja sig innan jag växlar upp.


I morse fick jag en intressant idé. Jag skulle testa att mäta min vilopuls, vilket jag inte gjort sen i somras. Efter att precis ha druckit kaffe och med en pris snus under läppen gick det inget vidare. Jag struntade i det. Kunde inte slappna av. Sen kom jag att tänka på en grej: om nu kaffe och snus gör att man stirrar upp sig, vad händer med pulsen efter ett stort glas vin? Alla känner väl till känslan av avslappning som detta ger? Frågan är, går det att verifiera alkoholens avslappnande inverkan genom två pulsmätningar; innan respektive 5-10 minuter efter inmundigandet av ett stort glas rött? Måste testa…

 
 
Ingen bild

Gurra

20 februari 2009 18:14

Jag tror inte på vilopuls, men väl på vinpuls! Skål på dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pal - 7 april 2009 08:44

Jag kommer fr.o.m. nu att fortsätta att blogga här. Denna blogg kommer alltså snart att stängas. ...

Av pal - 5 april 2009 23:04

Jepp, jag sprang terräng-DM idag. Efter att ha värmt upp på den sjukt tunga banan tog jag beslutet att springa utan klocka, eftersom att jag trodde att vetskap om hur sakta det gick (i realtid) inte skulle hjälpa mig att springa fortare, snarare tvär...

Av pal - 3 april 2009 10:53

Ahh, fredagsmorgon med ett lätt distanspass i soluppgången. Fina grejor. Svårigheten med att springa på morgonen ligger numera för mig bara i att hinna. Allt går så förtvivlat långsamt innan man väl kommer iväg. På nåt undermedvetet sätt försöker...

Av pal - 2 april 2009 21:07

Tisdagsträningen förlades åter igen vid Vaxsjön, där jag och Gustav manglade tvåtusingar. Som vanligt 5x2000 med 2 min vila. Som vanligt några oönskade avbrott. Bortsett från dessa gick det ganska bra. Jag låg c:a 10 sekunder under 7 minuter på den f...

Av pal - 1 april 2009 20:33

Så var startlistan för Terräng-DM tillgänglig. Idel riktigt duktiga löpare anmälda till 4km. Att sikta på pallplats visar sig tyvärr orealistiskt. Jag kör på så hårt jag kan och ser hur långt det räcker. Sugen som satan i alla fall! ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards