Alla inlägg under mars 2009

Av pal - 30 mars 2009 15:42

Om man skulle uppdatera spellistan. Så där ja. De spellistor som jag visar här behöver man Spotify för att kunna köra. Klicka på "Runningpal's playlist" under Länkar, eller här, så kommer Spotify att öppna nedanstående spellista. Tänkte utöka den här idén och börja numrera spellistorna, i stället för att som nu bara sudda ut de gamla. Ett framtida projekt alltså.


Igår blev det som utlovat långdistans. Tung i benen sen lördagen, i synnerhet de första 10km. Passet landade på strax över 27km, vilket gav en total veckodos på ungefär 86km. Denna vecka blir lättare med lite tävlingsvila innan helgen. Hej svejs.

Av pal - 29 mars 2009 13:48

Nästa helg så ska jag springa Terräng-DM. 4 eller 12 km. Valde 4km. Jag har aldrig tävlat på en så kort distans tidigare. Det fina är att jag tror att denna typ av distans, kring 5km, passar mig bra. Så känslan inför tävlingen är enbart positiv. Mitt mål är att hamna på pallplats (kan möjligen revideras när jag ser den kompletta startlistan...) och taktiken för detta, som jag än så länge jag håller för mig själv :-), har jag fullständigt klar.


Träningen har flytit på bra de senaste dagarna; i fredags gjorde jag morgondistans på 16km i 4:20-tempo, och igår var det banpass med klubben på 25x400, med start varannan minut - ett riktigt jävlaranamma-pass. Tiderna blev som följer (i sekunder):



78,75 78,37 77,44 76,93 78,04 77,94 76,36 76,04 76,56 76,54 75,96 75,91 75,61 75,51 75,25 75,72 76,10 75,11 75,85 73,43 75,06 74,25 74,37 74,84 71,77

Detta ger ett snitt på 75,91 sekunder. I eftermiddag blir det långpass.

Av pal - 26 mars 2009 11:03

Nytt pass, nya skor och nytt underlag - 5x2000, Adidas Adizero Boston och terräng. Igår kväll begav jag mig till Höörs populäraste badplats, Vaxsjön. Kring Vaxsjön går en nyanlagd, vackert belägen slinga på 3 km. Här har ju naturligtvis undertecknad varit med mäthjulet och snusförnuftigt konstaterat att slingan är 50m kortare än vad kommunen anger. De borde såklart skämmas. Mitt huvudsakliga syfte med mätningen var ju emellertid inte att påvisa kommunens oförmåga att mäta, utan att dra upp några smaskiga tusingar att springa intervaller på. Efter att ha sprungit tusingar på asfalt nu flera onsdagar i rad, tänkte jag i stället testa tvåtusingar med 2 minuters vila. Sagt och gjort. Resultatet blev som följer:


1. 7:00,70

2. 7:10,51

3. 7:16,45

4. 7:21,23

5. 7:28,35


Icke godkänt. Jag tappade som synes fart på varje repetition och det var allmänt överjävla jobbigt. Är ju iofs inte van vid att hålla upp farten i 2000m terräng, men ändå. Det här blir det bakläxa på. Får köra samma pass nästa onsdag. Så här ser förresten sjön ut: 

Av pal - 24 mars 2009 21:13

Jaha, då har jag slutat snusa färdigt. Började snusa igen för en timme sen. Känns bra. Hade inte Kjell-Erik Ståhl snusat när han satte svenskt rekord i marathon så hade det varit lättare att hålla sig borta. 


De distansskor jag köpte i höstas, ett par Mizuno Wave Rider, har totalhavererat i meshen. Mina Puma Complete Eutopia, som jag brukar växla med håller inte måttet - jag springer snett med dem och de är slappa på exakt de ställen där jag behöver stöd. Gick därför in på Löplabbet idag för att utöka min Adizero-familj. Slog till på ett par Adidas Adizero Boston. En sko i samma viktklass som Asics DS Trainer, men med den sköna Adizero-fitten. Riktigt nöjd faktiskt. Dessa kommer jag att avverka all mängd med, dvs vanliga distanspass och långpass. En bild på modellen ser ni nedan.


PS. Jag gjorde "skön" morgondistans på drygt 14km i 4:40-tempo i morse. I snöstorm. Att få ansiktet blästrat av snö och vind ökar nog syreupptagningsförmågan :-)...DS. 

Av pal - 23 mars 2009 20:04

I helgen var jag med klubben på träningsläger. Det blev en massa löpning i ganska kuperad terräng. Intervaller, löpskolning, stafett och långpass - allt i en salig blandning. Himla kul var det - i synnerhet långpasset som gick på små stigar uppe på Söderåsen. Riktigt njutbart. Totalt fick jag faktiskt ihop nästan 87km förra veckan, vilket är en rejäl veckodos för mig.


Jag har bestämt mig för att sluta snusa. Vid lunchtid idag tog jag min sista prilla. Har i skrivande stund ordentlig abstinens. Får se hur länge det här håller...

Av pal - 23 mars 2009 10:20

Hallå. Inte mycket till bloggaktivitet här de senaste dagarna. Det finns en förklaring. Jag har varit på träningsläger utan tillgång till internet. Kommer en redogörelse för detta senare idag (förhoppningsvis...). Under tiden får ni klicka på länken "runningpal's playlist" under "länkar", och lyssna på den senaste uppdateringen (ni har väl Spotify?), som är som följer: 

Av pal - 19 mars 2009 09:42

Jag har funderat lite över 2009 års målsättning med löpningen. När jag, i slutet av november, formulerade mina mål för 2009, var halvmarathon den stora distansen där det skulle satsas. Mitt stora mål var att gå under 1:20:00. På milen hade jag som mål att gå under 36 minuter. Efter Maxilöpet har jag börjat fundera på om man inte skulle skruva åt tumskruvarna ytterligare, och framför allt, borde jag inte satsa stenhårt på 10km och låta halvmara-distansen komma i andra hand? Med risk för att förhäva mig tror jag att det är fullt möjligt och ganska troligt att jag redan idag skulle göra 21km under, eller i alla fall kring 1:20:00. Därför känns det målet inte så kul längre. Roligare vore det om jag kunde förbättra min miltid till under 34 minuter. Detta skulle innebära topp-10 placering i nästan alla skånska lopp, i några av dem t.o.m pallplacering. Man skulle alltså få chansen att fajtas med den regionala eliten. Det fina är att även om fokus sätts på 10km så kommer jag ändå att kunna prestera på halvmarathon - distanserna och träningen för dessa är helt kompatibla. Så får det bli. God damn it.

Igår gjorde jag 8x1000 på cykelbanan igen. Det gick ordentligt fort, men det börjar bli riktigt tungt att dra själv. Jag snittade på 3:20,04min/km. Skulle nog behöva lite sparring på intervallerna igen. Dessutom hade inte omväxling i distans skadat. Det får bli att träna intervaller med klubben igen i nästa vecka. Förutom intervallträningen fick jag in ett 27km långpass i söndags och morgondistans på 13km i tisdags. Bra balans känns det som.   

Av pal - 16 mars 2009 10:27

Hallå. Ny vecka och ny spellista. Skaffa spotify och spela högt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards