Alla inlägg den 14 mars 2009

Av pal - 14 mars 2009 17:22

Så var det dags. Nu skulle formen testas på allvar. Träningstävling på 10 km i Bromölla. Jag kan direkt erkänna att jag aldrig betraktat detta som en träningstävling, utan redan från början hade bestämt mig för att plocka ut allt. Då jag varit öppen med mina ganska lovande träningsresultat på sistone, var pressen ovanligt hög. Jag har den senaste veckan gjort två tusing-pass där jag snittat under 3:24min/km, vilket säger att det borde vara möjligt att göra 10km i ungefär 3:30min/km, dvs på 35 minuter. Det ska dock göras också...Jag hade redan innan tävlingen kollat upp att den arrangerande klubben Ryssberget hade åtminstone två löpare som hade kapacitet för ungefär 35 minuter, eller snabbare. Planen var att ta rygg på någon av dessa och se hur länge det skulle hålla. Sagt och gjort. Starten gick och jag låg som nummer 2 i fältet upp till 2,5 km, då jag kom på att Ryssbergets bästa löpare nog var bättre än jag trott. Farten låg strax under 3:20min/km, vilket jag definitivt skulle få svårt att hålla nån längre stund. Jag släppte alltså. Följande kilometrar klockades på kring 3:30km och jag var tvungen att släppa två löpare till. Efter 5km (banan var två varv på 5km) kände jag mig ordentligt trött och fick sänka tempot ytterligare, ner mot 3:40-3:45. Sen bar det av på en lång platt asfaltsraka för andra gången. Jag samlade kraft och höjde tempot. Detta utan att närma mig de tre framförvarande löparna, men jag tror heller inte att jag tappade speciellt mycket. Då det var 3km  kvar bestämde jag mig för att köra järnet de sista 2km. Det blev en pina, men det gick fort. Tittade inte på klockan längre. Målgång. 00:35:07. Plats nummer 4. Supernöjd. En putsning av PB med  knappt 3 och en halv minut, och framför allt: jag fixade att springa i 3:30min/km...så när som på totalt sju sekunder :-)   

Av pal - 14 mars 2009 07:06

Tävling idag. Känslan är rätt. Var precis ute med hunden. Det är lite varmare idag än igår. Nästan lite vårkänsla. Perfekt. Ingen riktig löpning på två dar, men mycket tankar och funderingar på löpning. Resultatet är att benen känns som två barn som tvingats titta på sina oöppnade julklappar hela julafton.


Nu jävlar blir det åka av. Rapport kommer.   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards